Renovering av S/S Robert, september 1997


SotskåpetNu går det att få en liten uppfattning om hur sotskåpet kommer att se ut då det är klart. Även luckorna skall vara vita, (vilket för övrigt kan skymtas i bakgrunden på maskinbilden nedan), och öglorna och gångjärnen skall vara svarta. Det var lite pyssel att få såväl inre som yttre lucka att täta mot motsvarande del på sotskåpet men vi tror att detta skall duga. (sept -97)
Nästa steg i arbetena med pannan är att installera eldbryggan och eldstadsluckan. Detta krävs för att kunna måttbestämma rostjärnen. Vi tänker använda originalluckan som dock är sprucken och behöver renoveras. På bilden syns delarna till luckan isärtagna för inspektion. De två sprickorna syns tydligt. (sommaren -97) Eldstadslucka
Maskin Här har vi kopplat ned rörelsen på maskinen. Vår plan är att lyfta av cylinderpaketet från maskinbädden så att den senare kan renoveras upp. Efter välbehövlig målning skall vi linjera in maskinbädden och vevaxeln mot propelleraxeln. Åke Persson på S/S Ejdern har varit behjälplig med tips för hur man lämpligen indikerar upp vevaxeln. Bara detta jobb kommer att ta flera veckor enligt vår beräkning. För att kunna lyfta cylindrarna har vi monterat en traversbalk i maskinrumskappen. (okt -97)
Hemsidekonstruktör Tomas under stolt betraktande av skorstenen. Det känns skönt med ett avslutat delprojekt. Alf Kvist, förre ägaren till S/S Östa, sade en gång inför vårt köp av S/S Robert att det alltid blir mycket, mycket mera jobb med en ångbåt än man någonsin kan föreställa sig. Och jag är beredd att ge honom rätt. Fast samtidigt är det otroligt roligt och stimulerande att hålla på så det får väl ta sin tid? Skorstensfoten
Manometer Än så länge står manometer och talgkoppar och pryder sin plats hemma hos Tomas men det är inte utan att man längtar efter den dag de kan monteras på plats i maskinrummet.
Pådragsventilen Pådragsventil